Jag ♥ koftor = sant

Om det är något jag älskar med höst/vintermodet så är det koftor och jag vill tipsa om min nya fina från ELLOS.
Ibland får man ju extra komplimanger om sina kläder och det här är en sån.



Lite medeltida riddarkläder över den, med det är också hippie/folkstilen som jag tycker är så skön. Den är rätt tunn i materialet, men värmer ändå och passar perfekt under min korta täckjacka. Om du gillar den och vill köpa den så är det lite extra roligt att den nu är på rea. Visserligen bara med 10%, men det är alltid något! Klicka på bilden så kommer du till sajten.

Bra metod mot frustrerande dålig dygnsrytm

Klockan är halv sju på morgonen och jag är lo and behold* inte bara vaken, men pigg! Jag har haft världens sämsta dygnsrytm på senaste tiden vilket såklart påverkar allt. Har provat att vara vaken hela natten, har provat att gå och lägga mig jättetidigt, jag har provat det mesta man kan komma på - utan resultat. Superfrustrerande!
Men nu har jag hittat nåt som funkar för mig. Igår låg jag i sängen hela dagen, steg upp några gånger för att äta och kissa, men absolut inget annat. Ingen dator, ingen tv, ingen musik, inga böcker. Pratade lite i telefon, men inget annat. Jag hade riktigt tråkigt och längtade verkligen efter att sova för natten för att stiga upp tidigt nästa dag. Jag ställde klockan på 6 och somnade vid 22. Vaknade vid 5 och försökte ligga kvar i sängen men steg upp vid halv sex för jag var så pigg. Har hunnit duscha och äta frukost, lagt lite disk i blöt. Sitter och väntar på att klockan ska bli 8 så jag med gott samvete kan sätta igång med dammsugaren utan att störa grannarna allt för mycket. Leker kasta råttan med Ture. =) Har slängt en favvotröja som blivit så ful och nopprig att jag blir nyfiken på vad det finns för andra potentiella favvosar ute i affärerna.

God morgon! =)


*Meaning:
An exclamation, on drawing others attention to something. Used especially to to announce things that are considered startling or important. The phrase is often written with an exclamation mark.

Origin:
The word 'lo' as used in this phrase is a shortening of 'look'. So, lo and behold! has the meaning of look! - behold!. Lo in this and its other meaning, which is more akin to O!, has been in use since the first Millennium. The complete phrase is first recorded in an 1808 letter in the Correspondence 1787–1870, of Queen Victoria's lady of the bedchamber - Lady Sarah Spencer Lyttelton:
"Hartington... had just told us how hard he had worked all the morning... when, lo and behold! M. Deshayes himself appeared."


Vaccinerad =)

Idag drog jag mig iväg till vårdcentralen och vaccinerade mig mot svininfluensan. Jag tillhör riskgruppen med astma, så det kändes viktigt att få det gjort. Jag förväntade mig att det skulle vara mer folk och kanske lite kaos, men det var väldigt ordnat och lugnt. Det enda jobbiga var att det gjorde ont att få själva sprutan, men det ska man tydligen förvänta sig så det är ju inget att oroa sig för. Jag känner mig tryggare nu när det är gjort, särskilt som jag åker mycket buss.

Halloween

Igår var jag hos min syster och hennes sambo på fest. Det var helt lagom mycket folk där och trevlig stämning. Vi mixade drinkar, pratade, skrattade och lyssnade på bra musik. Jättekul också att träffa många nya människor. =)Jag provade en Cosmopolitan för första gången, har funderat över det länge på grund av Sex and the City, men aldrig tagit mig för. Jag blev nog lite besviken, hade fått för mig att den skulle vara sötare, men den var väldigt sur. Visserligen är syrlig min favoritsmak, men det funkade inte riktigt den här gången. Den smakade även väldigt mycket sprit, vilket inte är min grej. Men jag provade också en drink med mjölk i som blev en ny favorit. Jag tror det var någon likör med chokladmintsmak i också, för den smakade som After Eight.

Promenerade hem idag i duggregnet, och tänkte att nu äre väl dags för snö? Visserligen är november en höstmånad, men efter Allahelgona och Halloween så längtar jag efter första Advent, och då ska det ligga snö på marken. Jag hoppas verkligen det blir riktigt kallt snart. =)
Ser fram emot att baka pepparkakor och saffransbullar, och lyssna på julmusik med adventsljusstaken i köksfönstret.
Jag och några vänner diskuterade kommersen kring julprydnader igår, att det verkar komma fram glitter och julgransbollar tidigare och tidigare varje år.
Jag kommer ihåg när jag var liten och vi höll hårt på att adventsprydnaderna inte fick komma fram fören just första advent, och det var verkligen något att se fram emot. Det var nästan lika spännande som julafton, när vi tagit fram adventsljusstaken i köket och tillsammans samlades och släckte taklampan. Då kände man att julstämningen tog över i huset och själen och det var jättemysigt.
Nu är man nästan less när första advent kommer, för det känns som att det tjatas om julstämning redan i november. Jag älskar julskyltningen, men jag önskar att affärerna kunde hålla på sig lite. Tänk om det skulle vara lite mer som när man var liten och all julskyltning hade premiär på skyltsöndagen? Och det var jättespännande att gå runt vid varje skyltfönster och se vad de hittat på. Nästan som en show. =)
Jag antar att hetsen har att göra med att man vill vara först med allt, vilket inte har något med känsla och stämning att göra, och det kanske är därför vi är många som känner att julen tappar sin mening?
Vad tror du?

RSS 2.0